Reclameboekjes

Je knipte vijf merknaampjes uit een brintapak en dan kreeg je een van de boekjes uit een serie van zes. Je wist niet hoe snel je het pak leeg moest krijgen, kieperde de Brinta desnoods geleidelijk door de gootsteen. Mooie en spannende tijd voor kinderen!

Bij allerlei consumptieartikelen kreeg je boekjes. De bekendste waren natuurlijk Piet Pelle en Flipje uit Tiel. Flipje ging ook vaak schaatsen. IJspret heette dat. Wat minder bekend zijn de voorbeelden hieronder. Brinta als ontbijt en Blookeren op het ijs, dan kon de overwinning je echt niet ontgaan.

John Moir

Swiebertje gaat rijden op verboden ijs. Bromsnor snapt hem, maar die zakt gelukkig door het ijs. En zo wordt Swiebertje de held van het verhaal dat bij de pudding van John Moir gespaard kon worden: Van oude schaatsen en een nat uniform.

Blooker's Cacao

Tijdens de grote wedstrijd rijdt Jan plotseling helemaal. De rest is aan het "blookeren" in een café. Na een kopje chocolade haalt Jan iedereen met gemak weer in. De Dorpentocht heet het boekje.

Brinta

Een van de avonturen van Bert en Betty Brinta is een schaatswedstrijd: Een pak slaag voor het konijn. De zes Brinta-boekjes vormen een doorlopend verhaal. Het is een 'Bommelstrip', vlees noch vis. Het genre heeft mij nooit bekoord, dan toch maar liever een echt boek. Wel goed geschreven overigens door Hildebrand!

Het Najjar-fonds

IdeŽle reclame is er gelukkig ook: Patatje Zondervan op het ijs is een boekje bedoeld om geld in te zamelen voor een zeldzame leverziekte. Gesponsord door een aantal grote bedrijven.

Patatje Zondervan rijdt met zijn vriendjes Citroentje, Mandarijntje en Kiwi naar Appelscha. Net als Nijntje links steeds een vierregelig gedicht en rechts een tekening (van Tiny Karsbergen).